• Koszty w trakcie zawieszenia działalności


    Są koszty, które można uwzględnić w Podatkowej Książce Przychodów i Rozchodów w trakcie zawieszenia działalności.
    Skutkuje to zmniejszeniem dochodu, bądź zwiększeniem straty, którą można rozliczyć w kolejnych 5 latach działalności.

    Art. 14a ust. 4 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej:
    “W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
    1. ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
    2. ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
    3. ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
    4. ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
    5. wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
    6. ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej;
    7. może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.”
    Reasumując powyższy zapis, jeżeli koszty typu utrzymanie konta w banku i związane z tym opłaty, abonament za telefon, czy leasingi są zabezpieczeniem przychodów i jesteśmy w stanie to wyjaśnić to tego typu wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w trakcie zawieszenia działalności.

    Jakie koszty mogą być powiązane z zabezpieczeniem przychodów?
    - opłaty bankowe związane z utrzymaniem konta bankowego
    - raty za leasingi
    - abonament za usługi telekomunikacyjne
    - najem i opłaty za media
    - opłata za utrzymanie strony internetowej
    - amortyzacja (może być koszem tylko w pierwszym miesiącu zawieszenia).

    A co z podatkiem VAT?
    Nie ma obowiązku składania deklaracji VAT w okresie zawieszenia działalności (istnieją wyjątki od reguły). Podatek VAT może być odliczony od zakupów dopiero w pierwszym miesiącu po odwieszeniu działalności.
  • Referencje naszych klientów

    Referencje wystawione przez naszych klientów.

    Adres

    61-512 Poznań,
    ul. Pamiątkowa 2/35
    (GREEN POINT)
    +48 61 22 37 910

    Edyta Juszczyńska


    +48 519 64 22 68

    EMAIL

    kontakt@biuro-spectrum.pl

    Justyna Ptaszyńska


    +48 781 19 55 44